Fotografování hmyzu poprvé...

18.08.2015 17:07

Svůj nový foťák jsem určitě neplánovala používat na makrofotografii. Jenže jednou jsem se pokusila vyfotit otakárka feniklového (viz článek Fotky jarních květin) a byla jsem ztracená. Od té doby pobíhám po zahradě a snažím se zachytit hmyz na rostlinách. Jenže hmyz je neposeda a odmítá spolupracovat.

 

Kromě motýlů mě zaujaly dlouhozobky svízelové. Znáte je? Je to hmyz, který rychlostí pohybu připomíná kolibříky. Neuvěřitelně rychle kmitá křidélky a létá snad ještě rychleji než otakárek. No a pak se přidaly včely, čmeláci, babočky kopřivové. Nový foťák je zkrátka potřeba vyzkoušet.

Nevím, jestli jsou fotografie dobré nebo ne. Možná v nich je dost technických chyb, jsou to také moje první. Nicméně tady jsou jak fotky, tak pár mých postřehů. Profesionála nebo zkušeného amatéra neoslní, ale ostatním možná příjdou vhod.

 

Foceno zrcadlovkou Canon EOS 1200D a setovým objektivem EFS 18-55 mm. Tedy žádná speciální výbava na makrofotografii.

 

Fotila jsem za plného slunce, abych měla co nejvíce světla. Trsy květin jsou velké a  některý hmyz hodně rychle přeletuje, takže jsem focení ze stativu jsem zamítla. Raději jsem si ke květinám sedla na židli, zdá se, že to hmyz tolik neruší. Nad pracující včelu se mi pak podařilo naklonit poměrně blízko. Od sršní a vos bych se asi držela dál.  Focení shora bohužel způsobilo, že zastíněné pozadí je téměř černé. (Chtěla jsem focení zopakovat s kusem alobalu, který by odrazil nějaké světlo i tam, ale pak pršelo a květiny zatím odkvetly.)

 

Na fotkách jsem chtěla mít i křídla hmyzu, takže jsem nastavila vyšší ISO (u dlouhozobek 400), abych dosáhla co nejkratšího času a fotila na prioritu clony. Kvůli rychlosti hmyzu a rozmazání pozadí jsem zvolila nižší clonové číslo, abych dosáhla krátkého času. Na nejnižší se mi moc nedařilo zaostřit, tak jsem později přešla na f 6,3 u dlouhozobek, abych zvýšila šanci, že se povede něco ostrého. A také jsem použila kontinuální snímáni. S touto kombinací jsem měla nejlepší výsledky.

 

Fotila jsem na velké formáty a později výrazně ořezávala (a pak ještě zmenšovala pro web). Měření jsem použila bodové. Hvězdnice byly velmi světlé a dopadalo na ně hodně světla, tak to způsobilo podexponování, které jsem pak musela upravit v počítači – v programu Gimp.

 

No a ještě poznámka k hmyzí pastvě. Kvetoucí šalvěj lékařská láká především čmeláky všech tvarů a barev. Dále na ní létají bělásci, včely a babočky bodlákové.

 

Hvězdnice alpská vábí především babočky kopřivové a včely.

 

Šanta kočičí je pro hmyz největším lákadlem jako jediná přilákala otakárka feniklového a spolehlivě ji každý rok obletují dlouhozobky. Kromě baboček bodlákových jsem na ní viděla všechny ostatní jmenované druhy hmyzu.

Dlouhozobka svízelová ochutnává šantu kočičí.

Z tohoto úhlu už mi dlouhozobka toho roztomilého kolibříka moc nepřipomíná. Nezdá se Vám?

Babočka kopřivová.

Nejspíš čmelák polní. Ale je to bez záruky. Každopádně roztomilý, ne?

No a včela na hvězdnici alpské.

 

PS: Díky za Vaši návštěvu na těchto stránkách! Pokud se Vám moje články líbí, sdílejte je prosím na sociálních sítích. Jen tak poznám, že jsou moje články někomu užitečné a má význam je psát. Vaše Bona

Vyhledávání

Kontakt