Jak namalovat obraz

22.09.2016 20:18

Zajímá Vás, jak se maluje obraz? Nebo hledáte postup, jak takový obraz namalovat? Připravila jsem pro Vás malého průvodce vznikem jednoho obrazu. Inspirací k k němu byla jedna špatná fotografie, kterou jsem původně chtěla vymazat. Pak mě zaujala její grafická stránka. Usoudila jsem, že kombinace linií a jednolitých ploch, na fotografii za nic nestojí, ale obraz by z ní mohl být zajímavý.

 

 
Jednoduchý náčrtek tužkou, jak by mohlo vypadat  rozmístění jednotlivých prvků.  Jo, takhle by se mi to docela líbilo. Možná ještě víc zdůrazním výšku pole a také sklon obzoru. A barvy? Pár jsem si jich zkusmo vybrala a začala je mezi sebou míchat. Jaké by z nich asi mohly být kombinace. Ano, to se mi líbí. Ještě vyzkouším vedle sebe položit proužky čistých, nemíchaných barev. Vycházím z pocitu, že pokud k sobě ladí čisté barvy, musí spolu ladit i jejich směsi. A tahle paleta je opravdu povedená. Tvoří ji titanová bílá (11), žlutý okr (27), pruská modř (56), hookerova zeleň (44) a chromová zeleň (60), červený okr (34) od Pebea a nebeská modř (od st. Petersburg).

Vím, co budu malovat i jakými barvami. Ještě zbývá vyřešit na co. Zvolila jsem svůj oblíbený formát 35 x 45 cm. Dá se pověstit i do menšího prostoru, ale nemusíte stát úplně blízko, abyste viděli, co je na něm namalované. Prázdná krajina, kde vlastně nic není, jen jednolité plochy, si vysloveně říká o třetí rozměr. Proto bude podkladem hrubě strukturované plátno.

Další problém je v tom, že vybrané barvy jsou dohromady studené, bojím se, aby obraz polí ve výsledku nepůsobil jak náčrtek severního pólu. Bude to chtít teplou podmalbu. Ale jak na ni, když chci zároveň dodat i nějakou strukturu? Plochy si podmaluju barvou a na struktury použiji strukturovací pastu, ale ta je bílá a podmalbu přikryje. No nic. Začnu rozvržením. Štětcem a hodně zředěnou barvou si rozvrhnu plochy. Začínám vždy světlejší barvou a když se mi rozvržení nelíbí, vezmu prostě tmavší barvu a zkusím to znovu. Pak se řídím tou nejtmavší. Tady jsem skončila oranžovou. Pak navlhčím plátno a hodně širokým štětcem plochy vybarvím. Zatím to není žádné malování, jen taková hra s prázdným prostorem plátna.

Teď ty struktury. Používám reliéfní pastu Pebeo. Musím říct, že tahle pasta mě vyloženě zklamala. Těžko od ní čekat, že vytvoří reliéf, když je snad ještě řidší než samotná barva. Příště se budu muset poohlédnout po jiném výrobku. Zatím musí stačit. Na podmalbu oblohy ji smíchám se žlutým kadmiem a oranžovou a nanesu špachtlí ve vodorovných pruzích. V oblasti oblohy vytvářím reliéf jen pod mrakem v pravé části. Zbytek nechávám hladký, stejně jako silnici.

Nejsilnější strukutra by měla být v oblasti polí. Abych dosáhla výraznějšího reliéfu, smíchám pastu s pískem, zelenou (44) a bílou (11) barvou. Nanáším střídavě špachtlí, a starou platební kartou. Linie vyškrabávám starým jídelním nožem a vidličkou. Budoucí trávu podmalovávám směsí žluté, oranžové a červeného kadmia (33) smíchaného s pastou. Strukturu vyškrabávám špičkou bambusové špejle. Mrak zůstává bílý.

S podmalbou jsem spokojená. Skoro je škoda pokračovat. Nicméně začínám nebem. Na to nanáším směs obou modrých s bílou a trochou červeného okru. Snažím se, aby na některých místech prosvítala oranžová. Spěchám, abych do vlhké barvy stihla namalovat mrak hodně zředěnou bílou s úplně nepatrným množstvím zelené a barvy, kterou jsem použila na oblohu. 

Na levé pole nanáším převážně červený okr, na pravé převážně žlutý. Pole nalevo jsem pomocí brázd znázornila jako hodně svažité. Proto i barvu nanáším ve svislých křivkách. Stejně jako silnici. Pole napravo má vést pohled spíš ven, proto jsou na něm pruhy položené horizontálně.

Světlejší z obou zelených použiji na louku v přední části. Ani tady nepoužívám barvu úplně čistou, ale přimíchávám do ní ostatní barvy z palety. Nanáším postupně odzadu krátkými vertikálními tahy. V přední části dělám větší mezery, aby prosvítalo více podmalby. Převážně směsí zelených přidávám stromy na obzoru a v popředí a také zeleň podél cesty.

Obraz se zdá smutný. Přidávám lazuru (barvu hodně zředěnou lakem) nebeskou modří na spodní část oblohy a pruskou na horní. Pak na pomoc přibírám barvu kadmium žluté střední, kterou přidávám lazury na obou polích. Do stromů a stébel trávy přidávám žlutý okr.

Ještě by to chtělo trochu vytáhnou mrak. Nanesu trochu bíle rozmíchané v laku a na spodní část postupně oba okry, světlejší zelenou a pruskou modř - vše rozmíchané v laku.

 

Na obě pole a trávu v popředí nanesu nepravidelnou lazuru žlutého středního kadmia, pak do směsi přidám žlutý okr a zdůrazním koruny stromů.

Na červené pole a na trávu nastříkám kartáčkem na zuby drobné skvrnky různých barev, které představují květiny. Barva by měla být světlá a krycí, takže přidávám bílou. Koncem špejle přidávám větší skvrny do popředí.

Lazurou z pruské modři, červeného okru a trochy žluté přidávám stíny stromů, porostu kolem polí a také trochu ztmavuji stromy na obzoru.

Výsledek je třeba už jen několikrát nalakovat a můžeme ho zavěsit na zeď. Pomalovala jsem i boky, tak není nutné obraz rámovat.

Pro srovnání ještě původní fotografie a výsledek malířské invence :-)

 

Vyhledávání

Kontakt