Návod na barevný obrázek inspirovaný postupy zentangle

10.05.2014 19:21

Dnes vám předvedu postup kreslení barevného obrázku inspirovaného postupy zentangle. Není to úplně přesně to „pravé“ zentangle, postup se trochu liší. Ani to není žádné umělecké dílo, někomu se líbí, pro někoho jen změť čar. Berte to jen jako námět pro vlastní tvorbu. Pokud se vám článek líbil nebo nelíbil, klikněte, prosím, na anketu dole pod článkem nebo mi napište na bonaobrazy@gmail.com.

 

Kreslila jsem do skicáku Canson 90 g/m2 pery Marvy Uchida for drawing – velikostí 1 a 0,3 mm. Na vybarvení jsem použila školní aquarelové pastelky Koh-i-noor. Takže vás zvu, pojďme na to.

 

 

Na papíru si vymezte oblast budoucí kresby. Pokud nejste profesionálními kreslíři či kresliči, asi nezvládnete linky udělat úplně rovně. Není to ani cílem. Pokud o to přesto usilujete. Udělejte si na papíru tečky a ty se pokuste spojit. Dívejte se na tu tečku, kam se tužkou snažíte dorazit, nesledujte čáru. Zbytečně by vás to stresovalo. Pravítko nechte spát.

 

 

 

Strany výsledného „skoro čtverečku“ vzájemně libovolně spojte a spojovací linie dále propojujte. Neomezujte se návodem, pracujte citem. A ani se s tím nijak zvlášť nemažte. Snažte se soustředit spíš na celek než na to, aby byly linie dokonalé. Čím rychleji a soustředěněji budete pracovat, tím bude výsledek lepší. Já jsem se snažila postup fotit a je to znát. Nevadí, ve výsledku to stejně zanikne. Pokud jste s rozdělením prostoru spokojeni, začněte vyplňovat prostor mezi liniemi. To je také cílem celého procesu. Zaplnit prostor.

 

  

Jako výplň můžete použít nejrůznější vlnovky, spirály, klikyháky, kolečka, čtverečky, čáry nebo nějaké konkrétní motivy. Třeba květinové. Nechte se vést fantazií. Mě svedla třeba k motivu listů v horním rohu. Nepracujte pořád na jednom místě, ale vykrývejte vždy největší bílé plochy. Ke vzniklému prostoru se pak můžete vrátit a ještě ho rozčlenit. Dobré také je opakovat jeden motiv na různých místech. Já jsem takto použila třeba šachovnici.

 

 

-----

Pokud jste s motivem spokojeni, nechte ho dobře zaschnout a můžete se pustit do vybarvování. Vezměte dobře ořezané pastelky ladících odstínů a pusťte se do toho. Já jsem použila dva odstíny zelené, modrou a žlutou. Postupujte stejně jako dosud. Vybarvujte průběžně na celém obrázku. Střídejte barvy a některá místa úplně vynechejte. Vyberte si místa, která chcete zdůraznit. Na mém obrázku je to třeba motiv listů. Ta nechte celkově světlejší. Vybarvěte je světlejší pastelkou nebo naneste méně pigmentu – čili oblast jen lehce vyšrafujte.

 

 

 

 

 

 

Výsledné barvy opatrně rozmyjte štětcem namočeným ve vodě. Začněte na světlých místech a postupujte k tmavším. Na kousku papíru si nejprve vyzkoušejte, jak mokrý má být štětec. Pokud nanesete více vody, může dojít k vymytí pigmentu. Ale toho můžete také využít ve svůj prospěch. Třeba k vytvoření světelných odlesků. Rozmytý obrázek nechte důkladně vyschnout. Pokud se Vám barvy zdají málo syté, můžete vybarvování ještě jednou zopakovat. Nyní vybarvěte kontrastní barvou (tady oranžovou a červenou) místa, která jste předtím nechali bílá a znovu rozmyjte vodou. Na důkladně vysušeném obrázku můžete ještě udělat drobné úpravy. Třeba obtáhnout perem málo syté linky nebo obtáhnout  tmavou tužkou světlá místa a vnést tak do obrázku zdání prostoru.

 

Pokud se vám při vybarvování podařilo zašpinit okraje obrázku, vystřihněte jej podél linek a lepidlem v tyčince důkladně přilepte na stejný typ papíru. Zatížené, třeba mezi dvěma knihami, nechte důkladně vyschnout. Hotový obrázek můžete rámovat nebo třeba přilepit na přání k svátku. Hodně zdaru.

 

Při kreslení základních tvarů se samozřejmě  nemusíte omezovat   jen na čtverečky.       Můžete si zvolit prakticky jakýkoliv tvar. Podobný  postup jako jsem Vám popsala,

jsem použila k vytvoření obrázku   makovic. Jen jsem místo základního čtvercového

tvaru nakreslila   obrys makovice.

 

 

 Postup kreslení barevných slunečnic jsem zachytila zde:

obrazybona.webnode.cz/news/jak-jsem-kreslila-barevne-slunecnice-inspirovane-postupy-zentangle/

 

Pár odkazů na zajímavé zahraniční stránky najdete v následujícím článku:

obrazybona.webnode.cz/news/zentangle-a-doodling/

 

No a pro ty z Vás, kteří nemají rádi tužku, ale milují grafické programy jsem připravila ještě jeden článek, který by se Vám mohl líbit. Je o tom, jak namalovat kaleidoskop Gimpu. Podobným postupem jsem vyrobila i hlavičku na úvodní straně.  Tady je: 

obrazybona.webnode.cz/news/kaleidoskop/

 

 

 

 

Anketa

Líbil se Vám článek?

Ano líbil (37)
95%

Ne, nelíbil (2)
5%

Celkový počet hlasů: 39

Vyhledávání

Kontakt