Zentangle

25.01.2014 11:20

 

Už jste někdy slyšeli o Zentangle? Ne? Já tenhle výraz objevila docela nedávno.  Prý je to nové, úžasné, povznášející a relaxační umění, ve kterém dokáže dosáhnout úžasných výsledků i amatér.  Nepopírám, je to příjemné a výsledků se dá dosáhnout parádních. Ale pro mě je to hlavně důkaz, že při dobrém marketingu jde vydělat na kdejaké blbosti. No schválně, zkuste si ten výraz hodit do Googlu.  Udělali jste to? Pak jste nejspíš, stejně jako já, zjistili, že se tomuhle „umění“ příležitostně věnujete skoro celý život. Kdo z nás někdy nečmáral do školních sešitů, na okraje novin nebo třeba jen na staré obálky. Taková rozvláčná přednáška, nudná porada nebo jen dlouhý telefonát přímo provokuje k provozování  Zentangle.  Je to prostě jen čmárání marketingem povýšené na umění.  A dobrý obchodník samozřejmě nezůstane jen u kurzů a seminářů.  U nás tohle „umění“ zatím moc nekvete, ale v zahraničí dostanete startovací sady, speciální papíry, tužky, literaturu. Všechno se samozřejmě začíná zen, čili zentužka, zenguma, zensešit a samozřejmě zenpapír.

 

Třeba se vám zdá, že z předchozího textu trochu čiší despekt. Ale je to spíš jen údiv nad tím, jak se dá obchodovat s deštěm. Inu, kde je poptávka, je i nabídka. A pokud jste si opravdu prošli nějaké ty obrázky (třeba na níže uvedeném odkazu), viděli jste, že se při dodržení určitých pravidel dá dojít k nádherným výsledkům. Konec konců názor na to, co je a není umění, je spíš věcí individuálního vkusu. A je to jen dobře.

Jak už jsem naznačovala, jsou všechny moje poznámkové sešity plné takových čmáranic. A můžu potvrdit, že takové čmárání dokáže člověka uvolnit, odreagovat, ale na druhé straně pomoci k udržení soustředěnosti. A nebyla bych to já, abych se nepokusila nějaké ty svoje čmáranice převést do nějakého uceleného dílka.  Postupovala jsem systémem zaplň papír.

Tady je pár mých pokusů. Při malování jsem se obešla s obyčejným kancelářským papírem a Rollerem za pár kaček z obchoďáku. Už přesně nevím za kolik, původně jsem si ho koupila do kanceláře, ale počítám, že jsem se vešla do dvacky. Na "zenrolleru" je důležité, aby dělal pěknou, rovnoměrnou stopu. Na barvě asi tak nezáleží. Pro dosažení maximálního kontrastu se většinou kreslí černou na bílý podklad. Ale nic nebrání tomu, aby to bylo i obráceně. Bílou na černý papír. Nebo třeba červenou na zelený. Moje kresby jsou ploché, abych je mohla přenášet na fimo. K dosažení plasticity se používá stínování tužkou podél hran kresby.

Černobílou kresbu samozřejmě můžete vybarvit.  Podobně jako dětskou omalovánku.  Taky bez zvláštního vybavení. Stačí docela obyčejné pastelky. Barevný obrázek je vybarvený Progresy – v obchoďáku na ně byla sleva ;-) . Uvažovala jsem také o akvarelových pastelkách, protože mají pěkný, sytý pigment. Jen tak nasucho. Rozmytí by nepřežil ani roller ani papír. To už by chtělo lepší nádobíčko.

 

zentangle v barvách

 

 

 

 

A vůbec nejlepší je, že obrázky můžete přenést na fimo. Ale o tom až někdy jindy. 

Anebo snad jen malá ukázka, jak se dá výsledný obrázek použít.

 

 

Chcete o  Zentangle vědět víc? Dejte mi vědět v anketě dole na stránce.

A na úplný závěr slíbený odkaz https://www.pinterest.com/karencoombs/zentangle-art/

PS: Slíbila jsem, že už končím, ale přeci jen se ještě musím omluvit za kvalitu fotek. Nějak se mi nedaří podle mého přání....

12. 5. 2014

A tady jsou další moje články o Zentangle:

Jak jsem kreslila barevné slunečnice inspirované postupy zentangle 

obrazybona.webnode.cz/news/barevne-zentangle-postup/

obrazybona.webnode.cz/news/jeste-o-zentangle/

 

 

 

Anketa

Chcete se o Zentangle dozvědět víc?

Ne (5)
15%

Ano (12)
36%

Ano, chtěl/a bych se ho naučit. (16)
48%

Celkový počet hlasů: 33

Vyhledávání

Kontakt